Nissan Leaf – Inverter meghibásodás a garanciaidőn belül

0 Comments

Az ügyfelünk által behozott Nissan Leaf 40-es autó még garanciális lenne, de a kimaradt időszakos szervizelés(ek) miatt, nem érvényes a gyártói garancia.

A külföldről vásárolt, kevesett futott, tényleg szép, és jó állapotú Leaf, út szélén hagyta gazdáját. A tulajdonos elmondása szerint autópályán haladva, minden előjel nélkül megállt az autó.

Kevés kellemetlenebb, szituáció van, mikor a leálló sávban tehetetlenül állsz, és nem mozdul az autód. Többszöri próbálkozás után sikerült “Readyt” varázsolnia, de a csoda nem tartott sokáig. Az autó kijelzője az első menetpedál mozdulatra EV System hibát írt ki, és újra elaludt a Ready felirat.

Ennek a fele sem tréfa, itt autómentőre lesz szükség. A tulajdonos elszállíttatta egy szervizbe, ahol a hibakód kiolvasás és törlés után, életre kelt az autó. Úgy gondolták, ennyi elég volt a javításhoz.

Visszaadták az autót, majd rövid használat közben (szintén autópályán) újra megállt a jármű. Ismét autómentő következett, de most már hozzánk hozták alaposabb kivizsgálásra.

Már másnap neki tudtunk állni a hiba feltárásának. Az egyből szembe tűnt, hogy az autót Ready-be téve, saját lábán állt be a műhelybe.

Elgondolkodtató: a hiba előfordulása rapszodikus. Minden bizonnyal köze lehet az EV rendszer melegedéséhez.

Szokás szerint, hibakód olvasással kezdtünk, ami alapján az EV rendszert vezérlő elektronika hibája okozza a zavart.

Az élő adatok kiolvasásánál több paramétert lehet górcső alá venni, így szűkíteni lehet a hiba helyét, és okát.

A Nissan nem gondolta túl a számítástechnikai rendszerét a Leaf-nek, kevés konkrét adat volt kinyerhető az élő adatfolyamból. A hibajelenséget, a hibakódokat, és a kevés élő adatot elemezve, arra a következtetésre jutottunk, hogy a rendszert vezérlő inverter a hibás, vagy a 3 fázisú villanymotor egyik fázisában van baj, ezt viszont mérésekkel is alá kell támasztani.

A Nissan a hajtásrendszerét egy tömbben oldotta meg.

(fentről lefelé):

  • Inverter
  • OBC
  • Villanymotor
  • (Bal oldalon) Hajtómű

Mind egymás alatt-mellett helyezkednek el.

A szükséges mérések elvègzéséhez, szét kellett szedni a rendszert, hogy a legalul elhelyezkedő villanymotort is meg tudjuk vizsgálni.

Az inverter kiszerelése után fejre fordítva letettük a vizsgálóasztalra. Közben egyik kollégánk szólt, hogy kiesett valami.

Földön megtaláltuk, egy 68 mikrofarados kondenzátor Aminek a nyáklapon volna a helye.

Nagyítóval tüzetesen átvizsgálva a nyáklapot, észrevettük, hogy a középső IGBT egyik kondenzátora hiányzik. Amit a földön találtunk, pont illett a hiányzó részbe. A kondi lábai le voltak szakadva, így azt nem tudtuk visszaforrasztani.

Mivel több hibás inverterünk van raktáron, (ami sokszor kincset ér) , természetesnek tűnt, hogy onnan pótoljuk a hiányzó segédkondenzátort Sikerült beforrasztani a mütyür alkatrészt a rendszerbe, de mielőtt visszaszereltük az invertert a helyére, le kellett ellenőrizzük a villanymotor tekercseit. Mind zárlat, mind ellenállás, és szigetelés szempontjából jónak minősítettük az alkatrészt.

Elkezdődhetett az összeszerelés, majd részben összeszerelt állapotban, jött a főpróba.

Volt ready, de a menetpedál lenyomásakor újra kiállt hibára a rendszer, amiből tudtuk, a kis kondenzátor beforrasztása nem oldotta meg a problémát.

Az Inverternek nagyobb baja van. Tájékoztattuk az ügyfelet, hogy az inverternek komolyabb problémája van, amit majd elektrotechnikus tud megjavítani.

Az idő mindíg komoly befolyásoló tényező, mikorra, és mennyiért lesz megjavítva, vagy mikorra, és mennyiért lesz bontott alkatrész.

A tulaj nem tudta nélkülözni az autót az egység alkatrész szintű javításáig, így használt komplett inverter beszerelése mellett döntött. A bontott alkatrész esetében újabb problémával szembesülünk: az alkatrész alvázszámmal kódolt, így meg kellett oldanunk az alvázszám összeférhetetlenséget is.

Beszereltük a bontott Invertert, és mi is kíváncsiak voltunk az eredményre: Volt Ready, és a hajtás is működött.

Videót küldtünk a tulajdonosnak, hogy működik az autója, ez a reakció jött:

“Aztaaa K….. va!!!! ( bocsánat de ez jött ki😅)! Nagyon nagy királyok vagytok👍

Közös volt az öröm.

Mások számára, jó tanuló pénz lehet az itt szerzett tapasztalat, ha mindez a garanciális feltételek mellett történik, a sok százezer, vagy akár millió forintos költséget, a gyártónak kellett volna magára vállalnia.

Sajnos komoly összegekbe kerülnek a hasonló alkatrészek, továbbá a velük kapcsolatos munkadíjak, ezért a post elején említett gyári garanciára, mindenki figyeljen oda. A gyártók pl Kia Hyundai Nissan, szigoruan ügyelnek az átvizsgálások közti km vagy időtartam előírásokra, csak korlátozott csúszást fogadnak el, az előírt szerviz periódushoz képest.

Aki nem rendelkezik már gyári garanciával azért mert már lejárt, vagy nem lettek teljesítve a garancia érvényben tartásához előírt feltételek, a Green Power Garage lehet a profi de költséghatékony megoldás esetleges meghibásodás esetén.

Categories:

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük