Kis lépés a villanyautózás, de nagy lépés a Ttio tulajdonosok számára. Projektünk még 2022-ben kezdődött. A Mitsubishi I-MiEV Peugeot Ion és Citroen C-Zero HV akku upgrade már létezett, és működőképes formában elérhető volt, sokak bánatára, ez tőlünk több mint 15000 Km távolságban, Ausztráliában Brisbane-ben. A rendszer megálmodója, és létrehozója az Ausztrália OZ Electric, élén Greame Manieta-val. Gondoltunk egy nagyot, tegyük elérhetővé ezt a HV akkumulátor upgrade-t Magyarországon, és számos európai ország felhasználói számára. Felvettük a kapcsolatot Graeme-ékkel, és Európában elsőként szerződést kötöttünk.
Az upgrade rendszer szállítása kisebb/nagyobb bonyodalmakba ütközött, a HV akkumulátorok tűzveszélyessége miatt, de sikeres tárgyalások és egyeztetések után, Magyarországra is megérkeztek az átalakításhoz szükséges alkatrészek. A fejlesztésre volt már jelentkező, aki vállalta, hogy elsőként lesz partnerünk, és biztosítja Mitsubishi I-MiEV-jét a projekt megvalósításához. Ezúttal is szeretnénk köszönetet mondani L Tibornak, és L Dánielnek, hogy rendelkezésünkre bocsátották Mitsubishi-jüket, a „Surranót”.
Számos átalakítást végeztünk már Mitsubishi Outlanderen, ahol gyári akkumulátor cellákat cseréltünk bontott cellákra, több nagyfeszültségű akkumulátor telep fordult meg kezeink között: Toyota több típusa, Lexus Hyundai VW Passat Outlander Peugeot Citroen, és sorolhatnám még, de a Trio tagok akku átalakítása egy kicsit más, a gyári 50 Ah helyett, új kémiás 97 Ah-s akkumulátor cellák kerülnek beépítésre. Így hát a nyár nagy izgalmakat hozott számunkra, hisz olyan átalakítást kellett végezni, amit még mi sem csináltunk. A projekthez biztosított Mitsu 135000 kilométert hagyott már maga mögött, és megtehető hatótávja igencsak alacsony, 70-80 km volt. A megbeszélt időpontra megérkezett hozzánk a „Surranó”, az átalakítás megkezdése előtt csináltunk egy általános állapotfelvételt, mind a szerkezeti, mind a HV rendszer tekintetében. A szerkezeti részeken találtunk egyéb javításra szoruló hibákat, amiket a HV akku átalakítása után szintén megjavítottunk.
Megkezdtük az átalakítást, levettük a HV akkut védő alsó burkolatot, ahol kisebb meglepetést találtunk. A HV akkupakkot tartó merevítők, teljesen el voltak korrodálódva. Amíg bontottunk tovább, már elindítottuk a keresést, hogy kinél találunk épp, egészséges HV akku házat. A beszerzése időbe tellett, de találtunk egyet, amibe új „szívet” – új akku cellákat – be tudjuk építeni. Kezdődött az átalakítás. Nagyfeszültség közelében dolgoztunk, (kb. 325V DC) ami nagy szakértelem mellett is óvatosságot igényel. A speciális védőfelszerelés, a speciális szerszámok, valamint a szakmai tudás hármasa, lehetővé tette a HV akkuk szakszerű megbontását. A rendszer bontása folyamatos feszültség csökkentéssel jár, így a modul párok, már csak kb 60 V feszültséggel rendelkeznek. (60V DC alatt, az élettani hatások nem járnak közvetlen életveszéllyel, de hozzá nem értőknek ez a munkafolyamat sem javasolt). A cellákra való szétbontás volt hátra. Az átalakítás során 88 db új kémiás cellát kellett beépítenünk a régiek helyére úgy, hogy közben a polaritások helyességét, a kontaktok tökéletességét, a CMU rögzítését, és a hely adta lehetőségeket maximálisan figyelembe kellett vennünk. Az akkumulátor telep átalakítási folyamata közel 2 napot vett igénybe, mire a házra újra rátehettük a fedelet. A szerzett tapasztalatok alapján, a következő átalakításnál is hasonló nagyságrendű idővel számolunk, mivel itt a figyelem, a pontosság és a biztonság az első számú szempont. Az akku ház visszaszerelése, és az elektromos vezetékek bekötése következett, ami már rutin feladat számunkra. Még egy kiegészítő elektronikai egység került beépítésre, hogy az új cellákat felismerje a régi vezérlőegység.
A teljes elkészülés után fullra töltöttük a telepet. Éjjelre hagytuk a töltést (lemerült akku telep feltöltési ideje 10A AC töltés esetén, kb. 12 óra ), és másnap kíváncsian vártuk, mit fog kiírni a hatótáv tippelő. Az előzetes (OZ Electric tapasztalatok alapján 220 + km volt várható). Már bánom, hogy nem indítottunk tippelős játékot, de a tapasztalatok alapján nagyot tévedtünk volna. Másnap reggel, megnéztük hát, mit ír ki valójában. 276 km Jól látjuk? Ez tényleg igaz??? Hiszem, ha próbálom!
Következett az első teszt út. Először csak a környéken, rövidebb távolra, közben ellenőrizve az élő adatokat, feszültség, akku, cellahőmérséklet, stb. Minden tökéletesen működött. Jöhet a főpróba!
Újra tele töltöttük az akkumulátorokat, és egy túrát terveztünk. Szép nyári hétvége következett, ami okot adott a kirándulásra, lazításra. Kisautó-nagykörút! A nagy munka mellett jól esik egy kis pihenés, így Egerszalók volt az úticél. Maximális töltöttséggel vágtunk neki az útnak. Induláskor, a tippelő 276 km-t mutatott. De vajon tudja-e, amit kiír? 28-30C° melegben országúton, 75-90-es tempóval (lakott területen 50), fűtés / hűtés, és klíma használata nélkül haladtunk úticélunk felé. Kb 2 óra múlva megérkeztünk. A műszerfalon lévő adatokból, gyors számolás végeztünk. Újpest-Egerszalók egy kis kitérővel, 124.4 Km A hatótáv előjelző, még 143 km-t mutat megtehető hatótávként. 124.4 + 143 = 267. A tippelő tévedési rátája nagyon alacsony. A töltöttségi jelző 1 rublikával fél fölött állt. Egész jók az adatok! A hétvégi kikapcsolódás után következett a vissza út. Mivel a rendszer alsó feszültség tartományokban általunk még nem volt tesztelve, így rátöltöttünk a biztonságos hazaérkezés érdekében. Az teljes alsó lemerítettéig érdekében, a vissza érkezés után, a műhely közelében róttuk a köröket. Azt tapasztaltuk, hogy a 10km tippelt hatótávig, tökéletesen működik. Alatta a kijelző nem pontos. Ezt a lemerített állapotot, csak teljes tartományi tesztelések végett idéztük elő. Senkinek nem javasoljuk az akkumulátor 10% töltöttségi szint alá merítését, az akkumulátor cellák károsodásának elkerülése végett. Megnyugtató eredményeket kaptunk, többet tud a rendszer, mint amit vártunk. Most már csak a DC töltés ellenőrzése maradt hátra. Kora reggel azt hiszed senki nem lóg az oszlopon, de voltak nálam korábban kelők. Kivártam a sorom, és lássuk, falja-e az elektronokat. 35 perc alatt 80%-ra töltöttük az akkukat. DC töltés a megengedett legnagyobb áramfelvétellel, 40kW-al, töltött. A töltés vége felé csökkentve a töltési áramot, kb 80%-nál, a töltő oszlop biztonságosan lekapcsolt. A tapasztalatokat összegezve, nem találtunk működési és használati rendellenességeket.
A hosszútávú tapasztalatokról a Surranó gazdija (Dani), folyamatosan tájékoztatást ad majd nekünk és a trio közösségnek egyaránt.
Az akkumulátor csere ára meghaladta a 4 millió forintot úgy, hogy a Green Power Garage a ráfordított munkaórák csak egy részét számolta fel a megrendelőnek.
Dolgozunk azon, hogy a költségek csökkentésével, a logisztika fejlesztésével és több csomag együttes rendelésével ezt az összeget levigyük olyan nagyságrendre, ahol már ésszerű áron lehet a cserét megejteni. Ennek a tervezéséhez kérjük, töltsétek ki a Green Power Garage akkucsere program kérdőívét: https://greenpowergarage.hu/akkumulator-csereprogramok/#Trio
Az akkucsere program híreiről beszámolunk FB oldalunkon, valamint az érdeklődőket, akik a kérdőívben ezt kérték, értesítjük majd e-mailben is.